انگل های خارجی سگ‌ها در فصل تابستان

انگل های خارجی سگ‌ها در فصل تابستان

انگل های خارجی در سگ ها، به موجوداتی گفته می‌شوند که روی پوست سگ زندگی کرده و با خون یا سایر مایعات بدن او تغذیه می‌کنند. این انگل‌ها می‌توانند باعث ایجاد مشکلات پوستی و سلامتی سگ شوند که معمولا در فصل تابستان و با علائمی مانند خارش، سوزش و انتقال بیماری‌ها تجربه می‌شوند. انواع مختلفی از انگل‌های خارجی وجود دارند که شامل کک، کنه، شپش و پشه هستند. در این متن سعی داریم شما را با این موجودات آشنا کنیم.

انواع انگل های خارجی در سگ ها

برای تشخیص برخی از رایج‌ترین انگل‌ها و تأثیرات آن‌ها بر سلامت حیوان خانگی، داشتن شناخت کافی از آن‌ها بسیار مهم است. در ادامه به بررسی چند نوع انگل معمول در نژاد سگ‌ها می‌پردازیم تا به این شناخت برسید:

  • کک:

شاید کک را مستقیما نبینید، اما اثرات وجود آن را به راحتی می‌توان دید. کک سیاه رنگ و ریز، بر روی پوست حیوان خانگی ما قرمزی و خارش ایجاد می‌کند. اگر سگ پوست خود را بیش از حد بخاراند، احتمالا با بیماری پوستی مواجه خواهد شد.

  • کنه‌ها:

اندازه کنه‌ها متغیر است و می‌توانند ناقل بیماری باشند. کنه‌های گوش (که در داخل و اطراف گوش حیوان خانگی ما یافت می‌شوند)، می‌توانند با تحریکاتی همچون خارش و خراش گوش منجر به عفونت‌ها شوند. سایر نوع کنه‌ها نیز می‌توانند علائمی همچون تحریک پوست و ریزش مو ایجاد کنند.

  • شپش:

شپش یک نوع موجود کوچک است که به پوست حیوان متصل می‌شود و باعث خارش و ریزش مو می‌شود.

انواع انگل های خارجی در سگ ها

در صورت شک به وجود انگل های خارجی در سگ ها، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم قرار ملاقاتی را برای چکاپ، تعیین کنید.

علل انگل های خارجی در سگ ها

موارد مؤثر در ایجاد انگل‌های خارجی در سگ‌ها عبارتند از:

  • نظافت نامناسب و کمبود بهداشت

حمام دادن و نظافت منظم، به کاهش تعداد و از بین بردن انگل‌ها کمک شایانی می‌کند. اگر این روال رعایت نشود، خطر ابتلا به شایع‌ترین آفات مانند کنه و کک بالا می‌رود و می‌تواند مشکلات جدی برای سگ ایجاد کند.

  • عدم استفاده از اقدامات پیشگیرانه

از جمله راه‌های پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به انگل‌های خارجی، استفاده مداوم از داروهای بازدارنده کک و کنه است. در صورتی که این روش اجرا نشود، حتی سگ‌های سالم نیز ممکن است با این موجودات مواجه شوند.

در هر زمینه‌ای که مشاوره بخواهید ده‌ها مشاور در موضوعات مختلف منتظر شما هستند.
مشاوره آنلاین +۵۰ مشاور
  • ضعف سیستم ایمنی

سگ‌هایی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند (مثلا بر اثر بیماری، سن یا استرس با ناتوانی در دفع آفات روبرو شده‌اند)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انگل های خارجی در سگ ها قرار دارند.

  • فصل و شرایط آب و هوایی

برخی از انگل‌های خارجی در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند و بهار و تابستان بهترین زمان برای هجوم آن‌ها است. با این حال، برخی از انگل‌ها، مانند کک‌های بالغ، می‌توانند در طول سال در مناطق گرم‌تر یا محیط‌های سرپوشیده نیز مشکل ایجاد کنند.

  • قرار گرفتن در معرض محیط کثیف

سگ‌ها می‌توانند انگل‌های خارجی را از محیط اطرافشان دریافت نمایند. در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها و یا لانه‌ها فرصت‌های زیادی برای تماس مستقیم حیوانات وجود دارد که به انتقال انگل‌ها منجر می‌شود. همچنین، سگ‌ها ممکن است با حیوانات آلوده در حیاط خلوت خانه (از جمله سگ‌های ولگرد و پرندگان) تعامل داشته باشند. مناطقی که دارای علف‌های بلند، جنگل‌ها یا جمعیت قابل توجهی از حیوانات حیات وحش هستند هم به ویژه خطر بالایی دارند.

فراموش نکنید انگل‌هایی مانند کک، کنه، شپش و کرم روده می‌توانند مستقیما از یک حیوان به حیوان دیگر منتقل شوند. اگر سگ شما با حیوان خانگی آلوده دیگری تعامل داشته باشد، خطر ابتلا به انگل های خارجی در سگ ها وجود دارد.

علائم ابتلا به انگل های خارجی در سگ ها

سگ‌هایی که توسط انگل‌های خارجی مبتلا شده‌اند، علائم بسیاری را به نمایش می‌گذارند. این علائم در واقع بسته به نوع انگل، میزان آلودگی و واکنش منحصر به فرد سگ، متفاوت هستند. علائم رایجی که اغلب مشاهده می‌شود، شامل موارد زیر خواهند بود.

  • خارش و خاراندن مداوم
  • ریزش مو
  • قرمزی و التهاب پوست
  • بثورات و زخم‌ها
  • کک و یا انگل‌های قابل مشاهده
  • بی‌قراری و اضطراب
  • کم‌خونی
  • تغییرات رفتاری

برای تشخیص و درمان، بهتر است در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در پوست یا علائم غیرمعمول دیگر، با دامپزشک خود مشورت کنید. در مرحله تشخیص، دامپزشک می‌تواند تعیین کند که آیا سگ شما به کک یا هر نوع بیماری عفونی انگلی دیگر مبتلا شده یا خیر. در صورت تشخیص، باید به بیمارستان حیوانات محلی یا یکی از تخصصی‌ترین مراکز مراجعه کنید تا درمان لازم را برای از بین بردن انگل‌ها و بهبودی سگ شما ارائه دهند. درمان به موقع می‌تواند از تشدید علایم جلوگیری کرده و انتقال آنها به حیوانات دیگر را نیز کنترل کند.

علائم ابتلا به انگل های خارجی در سگ ها

پیشگیری از ابتلا به انگل های خارجی در سگ ها

  • هر زمان که سگ خود را اصلاح می‌کنید، دقت کافی داشته باشید تا بتوانید وجود کک، کنه و ناهنجاری‌های پوشش حیوان خانگی خود را تشخیص بدهید.
  • اگر حیوان خانگی شما بیش از حد خود را می‌خاراند و یا لیس می‌زند، همچنین مدام سر خود را تکان می‌دهد یا گوش‌هایش را می‌خراشد، نباید این رفتارهای غیرعادی را نادیده بگیرید و حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.
  • درمان سریع انگل های خارجی در سگ ها نه تنها ناراحتی حیوان خانگی شما را برطرف می‌کند، بلکه احتمال انتقال بیماری را نیز کاهش می‌دهد و حتما میزان آلودگی در خانه را هم کاهش دهد.
  • هنگامی که یک سگ خانگی آلوده می‌شود، بهتر است با دامپزشک خود در مورد سلامت همه حیوانات خانگی صحبت کنید. برخی از انگل‌ها در میان حیوانات جا به جا می‌شوند.
  • قبل از شروع درمان حتما با دامپزشک خود مشورت کنید تا بتوانند به شما محصولاتی را که به طور مؤثر و ایمن مشکل انگل سگ خانگی را کنترل می‌کنند، توصیه نمایند.

کلام آخر

با توجه به نکات گفته شده، حتما دید واضحی نسبت به وجود انواع انگل های خارجی در سگ ها به دست آورده‌اید. توصیه می‌کنیم که زمان اقدام برای درمان انگل‌ها، حتما به دامپزشک خود اطلاع دهید. به این دلیل که بسته به نوع درمان و دستورالعمل‌های مختلف، ممکن است داروهای مورد استفاده تأثیرات متفاوتی بر روی سلامت سگ خانگی شما داشته باشند.

همچنین، در استفاده از این داروها باید بسیار مراقب باشید، زیرا برخی سگها به این محصولات حساس هستند. بهتر است هرگز از محصولاتی که آنها را به خوبی نمی‌شناسید، استفاده نکنید. یک اشتباه کوچک شما می‌تواند برای حیوان خانگی‌تان خطر بزرگی به همراه داشته باشد.