تفاوت شرکت مسئولیت محدود(LLC) و سهامی خاص(Inc)

تفاوت شرکت مسئولیت محدود(LLC) و سهامی خاص(Inc)

در این مقاله، تفاوت‌های اساسی بین شرکت مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص را مورد بحث قرار می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا در مورد اینکه کدام ساختار برای شما بهتر است تصمیمی آگاهانه بگیرید.

شرکت مسئولیت محدود در مقابل سهامی خاص

هنگام راه اندازی یک کسب و کار، یکی از مهمترین تصمیماتی که صاحب آن کسب و کار باید اتخاذ کند، انتخاب ساختار تجاری مناسب است. دو نوع متداول از نهادهای تجاری، شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی هستند.

اگرچه هر دو شرکت مسئولیت محدود  و سهامی خاص، محافظت از جایگاه را برای صاحبان مشاغل میسر می کنند، اما  تفاوت های کلیدی در ساختار مدیریت، ساختار مالیاتی، نگهداری سوابق، منافع مالکیت و حفاظت از مسئولیت در این نهادها وجود دارد. به برخی از رایج ترین تمایزات بین LLC و Inc نگاهی بیندازید.

بر اساس اطلاعات موجود، مطرح ترین و پرفروش ترین شرکت های ثبت شده در ایران عبارتند از:

  • شرکت سهامی خاص
  • شرکت با مسئولیت محدود

بر اساس لایحه اصلاحی قانون تجارت ایران، شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه آن به سهام تبدیل شده و مسئولیت صاحبان سهام به ترتیب به مبلغ اسمی سهام و سرمایه آن مربوط می‌شود. به طور کامل، توسط بنیانگذاران آن در زمان راه اندازی تضمین شده است.

شرکت با مسئولیت محدود که متداول ترین نوع شرکت در ایران است، طبق ماده 94 قانون تجارت ایران شرکتی است که بین دو یا چند نفر به منظور تجارت تشکیل می شود و هر یک از شرکا صرفاً به میزان اوراق قرضه ، سهم خود در قبال مسئولیت ها و تعهدات شرکت مسئول هستند.

شاید بتوان گفت که دلایل محبوبیت این دو شرکت در مقایسه با انواع دیگر شرکت‌هایی که متقاضیان ممکن است اقدام به تاسیس و ثبت شرکت کنند، انعطاف‌پذیری‌های ساختاری است که شرکت‌های مذکور ارائه می‌کنند.

شرکت مسئولیت محدود در مقابل سهامی خاص

انتخاب بین LLC یا Inc

شرکت با مسئولیت محدود

یک شرکت LLC را می توان با حداقل دو سهامدار با مالکیت 100٪ خارجی ثبت کرد. سهامداران ممکن است هم اشخاص حقیقی از همه ملیت ها و هم اشخاص حقوقی باشند. مدیر عامل در یک LLC می تواند برای مدت نامحدود منصوب شود. واریز کل سرمایه ثبت شده به حساب بانکی شرکت برای شرکت LLC الزامی نیست. این نوع شرکت معمولاً برای اکثر مشاغل خارجی که مایل به ارائه مستقیم در بازار هستند مناسب است.

در هر زمینه‌ای که مشاوره بخواهید ده‌ها مشاور در موضوعات مختلف منتظر شما هستند.
مشاوره آنلاین +۵۰ مشاور

شرکت سهامی خاص

در مورد عملیات، تفاوت چندانی بین LLC و شرکت سهامی خاص وجود ندارد. اگرچه، آنها در مورد ادغام کمی متفاوت هستند. تفاوت های عمده عبارتند از:

  • شرکت سهامی خاص موظف به تعیین حسابرس می باشد. شرکت باید بداند که موظف است تمام صورت های مالی خود را سالانه به دولت ارائه کند.
  • حداقل به سه سهامدار نیاز دارد که می توانند از همه ملیت ها باشند.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز شرکت سهامی خاص 1000000 ریال می باشد.
  • مدیرعامل در چنین شرکتی برای مدت دو سال انتخاب می شود. با این حال، هیچ محدودیتی برای انتصاب مجدد وجود ندارد.
  • در شرکت سهامی خاص، کل سرمایه ثبت شده باید به حساب بانکی شرکت واریز شود.

شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود برای کسانی که مایل به افزایش سرمایه عمومی هستند توصیه می شود. برای چنین مواردی دو مدیر و حداقل پنج سهامدار از هر ملیتی برای ثبت شرکت در ایران الزامی است. 20 درصد از سهام شرکت به عموم مردم واگذار می شود. علاوه بر این، شرکت باید در بورس اوراق بهادار ملی پذیرفته شود. همانند شرکت سهامی خاص، این نوع شرکت نیز باید سالانه تمام صورت های مالی خود را به دولت ارائه کند.

تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

  1. تفاوت در تعداد اعضا، شرکت‌های سهامی خاص با 3 نفر و شرکت‌های با مسئولیت محدود با 2 نفر تشکیل خواهد شد.
  2. در شرکت مسئولیت محدود کلیه سرمایه و اختیار آن در دست مدیر عامل شرکت است در شرکت سهامی خاص باید 35 درصد از سرمایه به بانک سپرده شود.
  3. در سهامی خاص انتخاب بازرس اجباری است، اما در شرکت مسئولیت محدود انتخاب بازرس اختیاری است.
  4. انتخاب مدیر در شرکت سهامی هر دو سال یکبار اما در شرکت مسئولیت محدود، نامحدود است.
  5. در شرکت سهامی خاص، داشتن یک روزنامه کثیرالانتشار برای منتشر کردن آگهی مهم است، اما در شرکت مسئولیت محدود این امر اختیاری است.

تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

نتیجه

برای هر سرمایه گذار خارجی اجباری است که تصویر و درک روشنی از ساختارهای تجاری موجود در بازار هدف جدید به دست آورد. آگاه بودن و آماده بودن قبل از هر اقدامی تفاوت بزرگی در پیگیری یک کسب و کار موفق در کشور جدید ایجاد می کند.

درنهایت…

تصمیم گیری اینکه کدام نهاد برای کسب و کار شما مناسب است

هنگام راه اندازی یک کسب و کار، یکی از مهم ترین تصمیماتی که می گیرید، انتخاب ساختار قانونی شرکتتان است. دو گزینه رایج عبارتند از: شرکت های با مسئولیت محدود (LLC) و شرکت های سهامی خاص (Inc). هر دو ساختار بسته به ماهیت کسب و کار و اهداف بلندمدت شما مزایا و معایب خود را دارند.

اگر قصد جذب سرمایه گذاران یا رشد قابل توجه کسب و کار خود را دارید، ممکن است بخواهید یک شرکت Inc را در نظر بگیرید. از سوی دیگر، اگر شما تازه شروع کرده اید، یا در حال حاضر یک کسب و کار کوچک با تعداد کمی کارمند دارید، یک LLC می تواند مناسب تر باشد.