قرارداد همکاری پروژه ای و نمونه قرارداد انجام پروژه

قرارداد همکاری پروژه ای و نمونه قرارداد انجام پروژه

قرارداد همکاری پروژه ای چیست؟

قرارداد همکاری پروژه قراردادی است بین دو یا چند نفر که توافق می کنند برای دستیابی به منافع مشترک یا تکمیل یک پروژه مشترک منعقد می شود. این قرارداد بیان می‌کند که هر یک از طرفین چه نقش‌ها و مسئولیت‌هایی دارند و برای همکاری با یکدیگر چه هدف یا پروژه‌ی مشترکی دارند.

هدف از قرارداد همکاری پروژه ای، تعیین وظایف مشخص هر یک از طرفین قرارداد است که به سازماندهی بهتر تلاش های آن ها کمک می کند. همچنین تضمین می کند که اگر یکی از طرفین به تعهدات قرارداد خود عمل نکند، توسل قانونی تضمین می شود.

قرارداد همکاری پروژه ای باید شامل چه مواردی باشد؟

هیچ دو قرارداد همکاری مشابهی وجود ندارند، زیرا باید با نیازهای خاص شرکت و شریک شما تنظیم شوند. با این حال، برای اطمینان از یک سرمایه گذاری مشترک موفق، یک قرارداد همکاری معمولاً باید حوزه های کلیدی زیر را پوشش دهد.

  1. نوع همکاری

همکاری با ساختار مناسب مستلزم یک توافقنامه همکاری واضح است که تعهدات همه طرفین را مشخص کند. جزئیات خاص در توافق می تواند سردرگمی و نیاز به مذاکره مجدد یا اقدام قانونی را به حداقل برساند. گنجاندن یک بند برای تغییرات در حوزه و استراتژی تضمین می کند که همکاری می تواند با تغییرات سازگار شود.

  1. نقش ها و مسئولیت ها

در قراردادهای همکاری، تدوین انتظارات روشن از ابتدا مهم است. مانند هر قرارداد دیگری، یک توافقنامه همکاری باید نقش ها و مسئولیت های هر یک از طرفین را مشخص کند. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پروژه به خوبی اجرا می شود و به برنامه مورد نظر پایبند است. با مشخص کردن آنچه از هر طرف انتظار می رود، می توانید از سوء تفاهم جلوگیری کنید و راه را برای همکاری موفق هموار کنید.

  1. تقسیم سود

برای اطمینان از یک همکاری موفق، توصیه می شود که جنبه های مالی را به صورت کتبی مستند کنید، از جمله بودجه پروژه، تعهدات پرداخت، و بندهای مربوط به جمع آوری وجوه اضافی یا توزیع سود. مشخص کنید چه کسی به طرف های دیگر پرداخت می کند. شامل راه‌حل‌هایی مانند خسارات ناشی از عدم پرداخت و بندهای محدودکننده مسئولیت برای جلوگیری از ضررهای عمده.

  1. محرمانه بودن

تبادل اطلاعات خصوصی یا محرمانه در بین طرف های درگیر در یک پروژه رایج است. چنین اطلاعاتی اغلب برای موفقیت و عملکرد یک کسب و کار حیاتی است، بنابراین جلوگیری از افشای آن برای اشخاص غیرمجاز حیاتی است. برای دستیابی به این هدف، مهم است که یک بند محرمانگی را در توافقنامه خود لحاظ کنید. این بند قوانین و محدودیت هایی را برای مدیریت این اطلاعات تعیین می کند و از افشای غیرمجاز محافظت می کند.

  1. حقوق مالکیت

مالکیت معنوی می تواند در همکاری های چند حزبی پیچیده باشد. بنابراین، اسناد مالکیت و انتقال اموال ایجاد شده در طول پروژه بسیار مهم است. برای اطمینان از استفاده مشروع از دارایی ها، توصیه می شود توافق نامه ها و مقررات مجوز برای همه طرف های درگیر در نظر گرفته شود.

قرارداد همکاری پروژه ای باید شامل چه مواردی باشد؟

چرا قراردادهای همکاری پروژه ای مهم هستند؟

اگرچه توافقنامه همکاری پروژه ای طبق قانون الزامی نیست، اما معمولاً برای قراردادهای بخش خصوصی بین طرف های همکار استفاده می شود. تصمیم برای پیش نویس توافق نامه همکاری حقوقی به سطح ریسک و منابع درگیر در سرمایه گذاری جدید بستگی دارد. با این حال، تنظیم یک سند کتبی رسمی می تواند کمک ارزشمندی در رسیدگی های حقوقی در صورت نقض یا اختلاف باشد. یک توافقنامه همکاری به وضوح شرایط توافق شده را بیان می کند، و جستجوی حقوقی را آسان تر می کند.

علاوه بر این، یک توافق نامه همکاری می تواند به روشن شدن روابط با سایر طرف های درگیر در قرارداد یا ذینفعان داخلی کمک کند. این یک درک متقابل از تعهدات هر یک از طرفین ایجاد می کند و تضمین می کند که همه طرفین در یک صفحه هستند و یک فرد تماس دارند تا در صورت بروز مشکل به آنها مراجعه کنند.

دوره و برنامه همکاری در پروژه

مدت همکاری را می توان در متن اصلی قرارداد تعیین کرد. این مدت می تواند برای مدت معینی باشد یا تا زمانی که توسط یکی از طرفین فسخ نشود، ادامه داشته باشد. برنامه زمانبندی همراه می تواند جدول زمانی از تحویل های کلیدی پروژه را ارائه دهد.

محرمانه بودن، انحصار و استفاده مجاز

هر شریکی مایل است از اطلاعات محرمانه یا حساس تجاری ارائه شده به عنوان بخشی از همکاری محافظت کند، بنابراین توافقنامه باید شامل یک توافق نامه عدم افشای اطلاعات و مقررات محرمانه باشد. توافق باید در مورد میزان استفاده طرفین از هرگونه اطلاعات محرمانه و اینکه آیا طرفین می توانند فعالیت هایی را انجام دهند که ممکن است با پروژه همکاری رقابت کند، مشخص باشد.

گزارش و مدیریت پروژه

کلید هر همکاری خوب مسلماً ارتباط قوی است. بر این اساس، طرف‌های همکاری ممکن است بخواهند توافقنامه الزامات گزارش‌دهی رسمی را برای هر یک از طرفین تعیین کند و در سطح بالایی، برنامه‌های ملاقات را تعیین کند. ماهیت و میزان الزامات گزارش دهی به مشخصات پروژه بستگی دارد.

چه چیزی باید در قرارداد همکاری پروژه ای گنجانده شود؟

  • نام و شرح پروژه
  • برنامه همکاری
  • چگونه هر دو طرف برای رسیدن به هدف نهایی کار خواهند کرد
  • مسئولیت ها و تعهدات فردی هر یک از طرفین
  • حقوق مالکیت معنوی
  • یک قرارداد عدم افشا و بند محرمانگی
  • قرارداد عدم درخواست
  • بندهای فسخ

قرارداد همکاری پروژه ای

قراردادهای همکاری پروژه ای حتی از قراردادهای همکاری تجاری محدودتر هستند. آن ها می توانند بین مشاغل یا افراد باشند، مثلاً دو نفر با هم یک کتاب می نویسند.

قراردادهای همکاری پروژه ای یک سرمایه گذاری مشترک یا مشارکت را تشکیل نمی دهند. در عوض، آن ها به طور قانونی دو طرف را برای دستیابی به یک هدف مشترک به یکدیگر متصل می کنند.

همکاری در یک پروژه ریسک کمتری برای طرفین دارد و نیازی به تعهد مداوم به یکدیگر ندارد. پس از تکمیل پروژه، همکاری به طور رسمی به پایان می رسد.

قرارداد همکاری پروژه ای

نمونه هایی از قرارداد های همکاری های پروژه ای عبارتند از:

  • توسعه یک نرم افزار
  • انتشار خط تولید
  • ایجاد ویژگی های جدید در فناوری های موجود
  • افزودن گزینه های جدید به محصولات/خدمات شرکت ها

چگونه یک قرارداد همکاری پروژه ای بنویسید؟

شما می توانید با استفاده از یک الگوی رایگان آنلاین یا با تماس با یک وکیل تجارت، یک قرارداد همکاری بنویسید. کار با یک وکیل می تواند سردرگمی و خطر احتمالی نادیده گرفتن ها را هنگام نوشتن یک سند قانونی به تنهایی از بین ببرد.

در حالی که می توانید تمام جزئیات همکاری را مشخص کنید، اطمینان حاصل کنید که بندهای قانونی را نیز برای محافظت از خود در نظر بگیرید. این بندها عبارتند از:

  • عدم درخواست
  • عدم افشای
  • محرمانه بودن
  • عدم رقابت
  • حقوق مالکیت معنوی

نحوه ایجاد یک توافقنامه همکاری موثر

اگرچه هر قرارداد همکاری تجاری منحصر به فرد است، اما نکات مهمی وجود دارد که نباید هنگام تنظیم آنها نادیده گرفته شود.

در هر زمینه‌ای که مشاوره بخواهید ده‌ها مشاور در موضوعات مختلف منتظر شما هستند.
مشاوره آنلاین +۵۰ مشاور

هنگام تهیه پیش نویس قرارداد همکاری، ارائه خلاصه ای کوتاه از طرفین درگیر، هدف همکاری و اهداف مهم است. علاوه بر این، این بخش باید شامل جزئیات ضروری مانند تاریخ اجرایی قرارداد، نام همه طرف های درگیر و آدرس تجاری مربوطه آنها باشد.

نمونه قرارداد همکاری پروژه‌ای

این قرارداد بین شرکت …………………………. که در این قرارداد کارفرما و خانم / آقای ………………………….. فرزند …………… به شماره شناسنامه………..…… صادره ……………………… متولد ………………………… به نشانی…که در این قرارداد همکار نامیده می شود به شرح ذیل تنظیم و مورد موافقیت طرفین می­ باشد :

۱- این قرارداد به منظور استفاده از خدمات همکار در زمینه ………….. جهت همکاری در پروژه …………… از تاریخ …………… لغایت …………… است. مدت …………………. روز از شروع قرارداد به عنوان دوره آزمایشی می باشد .

تبصره ها

الف – در صورتی که در طول دوره آزمایشی نحوه کار همکار مورد رضایت کارفرما نباشد ، کارفرما مختار خواهد بود به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ نماید .

ب – پایان کار همکار در شرکت به طور کامل بستگی به تقلیل نیرو ( مانند زمان کاهش حجم کار ) ، اتمام کار پروژه و یا اتمام قرارداد دارد .

ج – شرکت اختیار دارد همکار را در هر یک از کارگاه ها و دفاتر خود برای انجام تعهدات و وظایف مورد نظر در این قرارداد به کار گمارد .

۲- ساعات کار کارگاه از ساعت …………………. لغایت ……………………. می باشد و همکار متعهد است ساعات و برنامه کار شرکت را دقیقاٌ رعایت نماید.

۳- همکار متعهد و موظف است از غیبت غیرمجاز و از ترک محل کار بدون هماهنگی بپرهیزد و وظایف محوله را باکمال دقت و رعایت مقررات ایمنی شرکت و زیر نظر سرپرست مربوطه انجام دهد ، درصورت هر گونه قصور در موارد ذکر شده ، بر اساس مقررات انضباطی شرکت با نامبرده رفتار خواهد شد .

۴- مبلغ قرارداد …………… ریال بوده که این مبلغ با توجه به تعداد روزهای کارکرد ماهیانه پرسنل و بر اساس ۲۳ روز کار به صورت ۱۲ ساعته محاسبه شده و قابل پرداخت خواهد بود . این مبلغ در برگیرنده تمامی حقوق و مزایا و با توجه به قوانین و مقررات مربوط به کار به شرح بندهای الف تا ی زیر تعیین می گردد و کارفرما در هر ماه از نظر حقوق و مزایا با همکار تسویه حساب کامل می نماید و همکار حق هر گونه ادعائی را در مورد حقوق و مزایا به غیر از مبلغ توافق شده از خود سلب می نماید.

  • مزد مبنا.
  • ایاب و ذهاب.
  •  حق مسکن.
  • حق اولاد.
  • نوبتکاری.
  • عیدی.
  • بن خوار و بار.
  •  سنوات.
  • سایر مزایا.

تبصره د – در صورتیکه کارکرد پرسنل کمتر از ۲۳ روز در ماه باشد، حقوق پرسنل به صورت عدد توافق شده ماهیانه تقسیم بر عدد ۲۳ (روز) و ضربدر تعداد روزهای کارکرد قابل محاسبه و پرداخت خواهد بود. که طبق محاسبات انجام شده شامل بندهای الف تا ی فوق خواهد بود.

تبصره ه – در صورتیکه نیاز به خدمات همکار به صورت اضافه کار بیشتر از ۲۳ روز در ماه باشد، به جای پرداخت مبلغ اضافه کار، به روزهایrest نامبرده در دوره بعد افزوده خواهد شد و مبلغی بابت اضافه کار پرداخت نمی گردد.

۵ – این قرارداد پس از انقضاء مدت از سوی هر یک از طرفین قابل فسخ بوده در غیر اینصورت با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

تبصره و – چنانچه همکار پس از انقضاء مدت قرارداد با تائید کارفرما به کار خود ادامه دهد، این قرارداد به طور ضمنی و شفاهی به میزان مدت قرارداد قبلی ولو در چند نوبت قابل تمدید خواهد بود.

۶ – همکار موظف است در صورتیکه در حین کار بخواهد قرارداد را فسخ نماید با اعلام قبلی یک ماهه شرکت را مطلع نموده و کلیه کارهای در دست اقدام ناتمام خود را در حد قابل قبول شرکت به انجام رسانده تا کارفرما نسبت به جایگزین نمودن پرسنل دیگر اقدام نماید.

۷ – چنانچه کارفرما بنا به دلایلی خواهان فسخ قرارداد باشد با اعلام قبلی به همکار ظرف مدت ده روز نسبت به تسویه حساب کامل همکار اقدام می نماید و همکار حق هر گونه ادعایی را در خصوص مدت قرارداد از خود سلب می نماید.

۸ – همکار در ارتباط با وسائل و ابزار کاری که جهت انجام امور محوله در اختیار وی قرار گرفته در حکم امین اموال شرکت بوده و طبق مقررات مربوطه در خصوص بروز هر گونه خسارت ناشی از قصور کارگر به ابزار کار یا ماشین آلات و دستگاه ها، مسئول جبران آن خواهد بود.

۹ – در سایر موارد رابطه بین همکار و کارفرما ، مطابق قانون کار و سایر مقررات مربوطه حاکم خواهد بود.

۱۰ – کلیه قراردادهای کار فقط با مهر و امضاء شرکت و با سربرگ شرکت معتبر خواهد بود.

۱۱ – این قرارداد شامل ۱۱ ماده و ۶ تبصره در تاریخ …………………… تنظیم و به امضاء طرفین رسیده است.

نام و نام خانوادگی همکار                                                          نام و نام خانوادگی کارفرما