کشف دلایل محبوبیت عروسک باربی

کشف دلایل محبوبیت عروسک باربی

 دلایل محبوبیت عروسک باربی

شاید از نظر شما محبوبیت عروسک باربی اتفاقی باشد؛ اما واقعیت چیز دیگریست و دلایل زیادی وجود دارند که این عروسک به یکی از محبوب‌ترین عروسک‌ها در بین دختران تبدیل شده است.

شاید این سؤال برای آقایان هم ایجاد شده باشد که چرا عروسک باربی تا این حد معروف است؟ اگر به دنبال کشف دلایل محبوبیت عروسک باربی در دنیا هستید، حتماً تا پایان این مطلب مجله یاراجو ما را همراهی کنید.

رابطه دختران و عروسک

همه ما می‌دانیم که دنیای کودکان با اسباب‌‌بازی‌های مختلف پیوند خورده است. جنسیت، علایق و روحیات کودکان از جمله عواملی به شمار می‌روند که روی انتخاب اسباب ‌بازی تأثیر می‌گذارند. معمولاً پسرها به ماشین و سلاح‌های جنگی علاقه‌ دارند و در زمان انتخاب اسباب ‌بازی، آن‌ها را در اولویت اول قرار می‌دهند. در حالی که دختران هنگام انتخاب اسباب ‌بازی، عروسک را به‌عنوان اولویت اول قرار می‌دهند؛ اما چرا؟

محبوبیت عروسک باربی

با توجه به این که دختران زمان زیادی را با عروسک‌هایشان سر می‌کنند. این وسیله می‌تواند آن‌ها را از جنبه‌های مختلف تحت تأثیر قرار دهد. علاقه دختران به عروسک در ذات آن‌ها نهفته است و حتی شاید مربوط به پیش از به دنیا آمدنشان باشد.

شاید بتوان گفت به دلیل حس مادرانه‌ای که در ذات دختران وجود دارد، عروسک به انتخاب اول آن‌ها برای اسباب‌بازی تبدیل شده است. مطالعات علمی نیز ثابت کرده‌اند که دلایل فیزیولوژیکی که بر روی علایق و روحیات انسان اثرگذار هستند، می‌تواند دلیل این اتفاق باشد.

همچنین ارتباط و بازی با عروسک می‌تواند باعث تقویت برخی از توانمندی‌های دختران شود. بهبود و تقویت مهارت‌های کلامی، عاطفی و اجتماعی اولین توانمندی‌هایی هستند که عروسک ‌بازی دختران می‌تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، ارتباط بین دختران و عروسک‌هایشان در کنار افزایش اعتماد به نفس، می‌تواند قوه تخیل و خلاقیتشان را نیز بهبود بخشد.

معرفی عروسک باربی

عروسک باربی برای اولین بار توسط روث هندلر بر اساس یک عروسک آلمانی به نام بیلد لیلی طراحی و در سال 1959 توسط شرکت متل تولید و به بازار عرضه شد. آمارهای شرکت متل نشان می‌دهد که پس از گذشت بیش از 60 سال از عمر این عروسک، میزان فروش آن از یک میلیارد عدد فراتر رفته است.

پس از تولید عروسک باربی و استقبال زیاد از آن، شرکت سازنده این عروسک به تولید مدل‌های مختلف از آن روی آورد و در حال حاضر این نام (عروسک باربی) به یک نماد یا برند برای تمامی عروسک‌های زیرمجموعه آن تبدیل شده است.

موفقیت پروژه باربی تنها به ساخت عروسک منتهی نشد و این تازه شروع کار بود. از سال 2001 ساخت انیمیشن‌هایی با الهام از عروسک‌های باربی شروع شد و تاکنون بیش از 38 مجموعه کارتونی در این زمینه تولید و منتشر شده است؛ بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر، عروسک باربی در همه‌جا حضور دارد و به یک برند محبوب و سودآور در جهان تبدیل شده است.

محبوبیت عروسک باربی

دلایل معروفیت عروسک باربی

شاید زمانی که اولین عروسک‌های باربی به بازار عرضه شدند، سازندگان آن فکر نمی‌کردند که این عروسک تا این حد محبوب شود؛ اما شاید برای شما هم این سؤال ایجاد شود که چه دلایلی باعث محبوبیت عروسک باربی شده‌اند؟

در هر زمینه‌ای که مشاوره بخواهید ده‌ها مشاور در موضوعات مختلف منتظر شما هستند.
مشاوره آنلاین +۵۰ مشاور

دلایل مختلفی را می‌توان برای محبوبیت باربی ذکر کرد. پیش از عرضه عروسک باربی به بازار، عروسک‌ها به‌صورت نوزاد و کودک تولید و به بازار عرضه می‌شدند؛ بنابراین عرضه اولین عروسک زن به بازار، توجه زیادی را به خود جلب کرد.

علاوه بر این، صورت زیبا، لباس‌های رنگارنگ و جذاب، تناسب اندازه، رنگ منحصربه‌فرد مو و چشم، تنوع زیاد و مدل‌های مختلف، از دیگر عوامل مؤثر بر محبوبیت این عروسک به شمار می‌روند.

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که وقتی از شرکت سازنده این عروسک به دلیل تأثیر نامناسب بر روحیات کودکان و افراد جامعه شکایت شد، این شرکت به‌جای عقب کشیدن، به تولید مدل‌های مختلف این عروسک روی آورد (تغییر در تولید و احترام به نظرات، به‌جای پذیرش شکست).

در حال حاضر بیش از 100 مدل عروسک باربی تولید و به بازار عرضه شده است. نکته جالبی که در تولید این مدل‌ها به چشم می‌خورد، بهره‌گیری از نژادهای مختلف، رنگ پوست‌های متفاوت، نقص عضو و معلولیت، شغل‌های مختلف، تفاوت‌های قومیتی، لباس‌های متفاوت و اندازه‌های مختلف است. این اتفاق باعث شده تا دیگر آن اعتراض‌های گذشته نسبت به این عروسک وجود نداشته باشد.

کجا عروسک باربی بخریم

برای خرید عروسک‌های باربی روش‌های مختلفی وجود دارند و دیگر لازم نیست خرید آن را به شهر خود محدود کنید. با مراجعه به سایت‌های اینترنتی می‌توانید مدل‌های مختلف این عروسک را جستجو و خریداری نمایید. این روش خرید ضمن صرف زمان کمتر، در پیدا کردن مدل مورد نظر نیز می‌تواند مفید باشد.

اهمیت عروسک در روانشناسی کودک و نوجوان

اسباب‌بازی به‌ویژه عروسک‌ تأثیر بسزایی بر روی رشد و تربیت کودکان دارند. به طوری که از نظر علم روانشناسی کودک و نوجوان عروسک‌ها می‌توانند، مکالمه و صحبت کردن، رفتارهای اجتماعی، ابراز احساسات، خلاقیت، نحوه فکر کردن و مهارت‌های فردی و بهداشتی کودک را تحت تأثیر قرار دهند. به عبارت بهتر همه ابعاد تربیتی کودکان تحت تأثیر اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌هایشان قرار دارد.

محبوبیت عروسک باربی

نتایج مطالعات علمی نشان داده است که مشاوره والدین در زمینه کودک و نوجوان به‌عنوان یک عامل بسیار مؤثر و کمک‌کننده در تربیت و ارتباط بهتر با فرزندان به شمار می‌رود. اگر شما هم به فکر تربیت بهتر و بهبود ارتباط خود با فرزندتان هستید توصیه می‌کنیم از خدمات روان‌شناسی در این زمینه استفاده کنید.

یاراجو با بهره‌گیری از بهترین متخصصان روانشناسی کودک و نوجوان، مفتخر است تا به شما در این زمینه خدمات روانشناسی ارائه دهد. برای استفاده از خدمات مشاوره روان‌شناسی یاراجو با شماره‌های درج شده در وب‌سایت تماس بگیرید و با کارشناسان متخصص در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

عروسک، اولویت اول دختران برای انتخاب اسباب‌بازی است. این انتخاب ریشه در خلقیات و روحیات دختران دارد. مشاهدات علمی نشان داده است که بازی با عروسک می‌تواند تأثیر بسزایی بر روی شکل‌گیری شخصیت و مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان داشته باشد. عروسک باربی محبوب‌ترین عروسک در بین دختران است.

در این مقاله ضمن بررسی تأثیر نقش عروسک بر روی زندگی دختران، دلایل محبوبیت عروسک باربی نیز به‌عنوان محبوب‌ترین عروسک دنیا، مورد بررسی قرار گرفت. لطفاً نظرات خود را در مورد باربی و تأثیر آن بر روی روحیات و تربیت فرزندان با ما به اشتراک بگذارید.