ویتامین‌های ضروری کودکان

ویتامین‌های ضروری کودکان

همانطور که کودکان رشد می کنند، به انواع ویتامین های ضروری برای حمایت از سلامت و رفاه کلی خود نیاز دارند. این ویتامین ها نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله رشد و تکامل، عملکرد سیستم ایمنی، عملکرد شناختی و متابولیسم انرژی دارند. در این مقاله، ویتامین‌های ضروری برای کودکان، عملکردها، منابع و میزان مصرف روزانه توصیه شده را بررسی خواهیم کرد.

ویتامین A

ویتامین A برای بینایی، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست ضروری است. همچنین در رشد و تکامل استخوان ها نقش دارد. ویتامین A را می توان از منابع حیوانی مانند جگر، ماهی و محصولات لبنی و همچنین منابع گیاهی مانند هویج، سیب زمینی شیرین و اسفناج به دست آورد.

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 6-0 ماهه به 400 میکروگرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 500 میکروگرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله 300 میکروگرم در روز، 4 تا 8 سال به 400 میکروگرم در روز و 9 تا 13 سال به 600 میکروگرم در روز نیاز دارند.

ویتامین B1 (تیامین)

ویتامین B1 برای متابولیسم انرژی و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند غلات کامل، غلات غنی شده، حبوبات و آجیل به دست آورد.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B1 برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 0-6 ماهه به 0.2 میلی گرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 0.3 میلی گرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله 0.5 میلی گرم در روز، 4 تا 8 سال به 0.6 میلی گرم در روز و 9 تا 13 سال به 0.9 میلی گرم در روز نیاز دارند.

 

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B2 برای متابولیسم انرژی و حفظ سلامت پوست و چشم ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند محصولات لبنی، گوشت، غلات غنی شده و سبزیجات سبز برگ به دست آورد.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B2 برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 0-6 ماهه به 0.3 میلی گرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 0.4 میلی گرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله 0.5 میلی گرم در روز، 4 تا 8 سال به 0.6 میلی گرم در روز و 9 تا 13 سال به 0.9 میلی گرم در روز نیاز دارند.

ویتامین B3 (نیاسین)

ویتامین B3 برای متابولیسم انرژی و حفظ سلامت پوست، اعصاب و گوارش ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند گوشت، ماهی، غلات کامل و حبوبات تهیه کرد.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B3 برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 6-0 ماهه به 2 میلی گرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 4 میلی گرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله 6 میلی گرم در روز، 4 تا 8 سال به 8 میلی گرم در روز و 9 تا 13 سال به 12 میلی گرم در روز نیاز دارند.

ویتامین B6

ویتامین B6 برای متابولیسم انرژی، عملکرد سیستم عصبی و تولید گلبول های قرمز ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند گوشت، ماهی، غلات کامل و حبوبات تهیه کرد.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B6 برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 0-6 ماهه به 0.1 میلی گرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 0.3 میلی گرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله 0.5 میلی گرم در روز، 4 تا 8 سال به 0.6 میلی گرم در روز و 9 تا 13 سال به 1 میلی گرم در روز نیاز دارند.

ویتامین B12

ویتامین B12 برای تولید گلبول های قرمز خون و حفظ سلامت سیستم عصبی ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند گوشت، ماهی، محصولات لبنی و غلات غنی شده تهیه کرد.

در هر زمینه‌ای که مشاوره بخواهید ده‌ها مشاور در موضوعات مختلف منتظر شما هستند.
مشاوره آنلاین +۵۰ مشاور

میزان توصیه شده روزانه ویتامین B12 برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 6-0 ماهه به 0.4 میکروگرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 0.5 میکروگرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله به 0.9 میکروگرم در روز، 4 تا 8 سال به 1.2 میکروگرم در روز و سنین 9 تا 13 سال به 1.8 میکروگرم در روز نیاز دارند.

ویتامین سی

ویتامین C برای عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و جذب آهن ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند مرکبات، انواع توت ها، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز برگ به دست آورد.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین C برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 6-0 ماهه به 40 میلی گرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 50 میلی گرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله به 15 میلی گرم در روز، 4 تا 8 سال به 25 میلی گرم در روز و سنین 9 تا 13 به 45 میلی گرم در روز نیاز دارد.

ویتامین دی

ویتامین D برای رشد و تکامل استخوان و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. می توان آن را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ماهی های چرب، محصولات لبنی غنی شده و مکمل ها به دست آورد.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین D برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 0-12 ماهه به 400-1000 واحد بین المللی در روز نیاز دارند، در حالی که برای نوزادان 1-18 سال به 600-1000 واحد بین المللی در روز نیاز دارند.

ویتامین‌های ضروری کودکان

ویتامین E

ویتامین E برای عملکرد سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و چشم ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی و سبزیجات سبز برگ به دست آورد.

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 6-0 ماهه به 4 میلی گرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 5 میلی گرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله 6 میلی گرم در روز، 4 تا 8 سال به 7 میلی گرم در روز و 9 تا 13 سال به 11 میلی گرم در روز نیاز دارند.

ویتامین K

ویتامین K برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ضروری است. می توان آن را از منابعی مانند سبزیجات سبز برگ، کلم بروکلی و سویا تهیه کرد.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین K برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. نوزادان 6-0 ماهه به 2 میکروگرم در روز نیاز دارند، در حالی که نوزادان 7 تا 12 ماهه به 2.5 میکروگرم در روز نیاز دارند. کودکان 1 تا 3 ساله به 30 میکروگرم در روز، 4 تا 8 سال به 55 میکروگرم در روز و 9 تا 13 سال به 60 میکروگرم در روز نیاز دارند.

کلام آخر

ویتامین های ضروری نقش مهمی در حمایت از رشد و تکامل کودکان دارند. آنها برای عملکردهای مختلف بدن از جمله متابولیسم انرژی، عملکرد سیستم ایمنی، عملکرد شناختی و رشد و تکامل استخوان ضروری هستند. والدین و مراقبان می توانند با ارائه یک رژیم غذایی متنوع و متعادل که شامل انواع غذاهای غنی از مواد مغذی باشد، اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان ویتامین های ضروری مورد نیاز خود را دریافت می کنند. همچنین رعایت دستورالعمل های توصیه شده مصرف روزانه برای هر ویتامین برای اطمینان از سلامت و تندرستی بهینه بسیار مهم است.